Punk rock underground: A zeneszerzésről

Szeretettel köszöntelek a PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 164 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 1346 db
  • Blogbejegyzések - 61 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 164 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 1346 db
  • Blogbejegyzések - 61 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 164 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 1346 db
  • Blogbejegyzések - 61 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 164 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 1346 db
  • Blogbejegyzések - 61 db
  • Fórumtémák - 16 db
  • Linkek - 29 db

Üdvözlettel,

PUNKS NOT DEAD UNDERGROUND klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

Egy zenekarnak, különösen egy punk-rock zenekarnak a zeneszerzés az Isten. Ha nem tud jó saját számokat összehozni, amik el is kapják a közönséget, akkor a banda napjai meg vannak számlálva. Mások zenéjét ugyanis a legtöbb ember hallgatja az i-Pod-ról, vagy internetről, vagy CD-ről, de azért nem megy el koncertre, hogy mindenféle másolásokat és koppintásokat hallhasson. Hiába jó a zenekar, saját nélkül elveszett.

 

Ezért a legtöbb punk-band bármi áron szüli a sajátot. Erőlködik, mert mindegy, csak szóljon valami egyéni, mindegy milyen görcsös, esetleg göcsörtös, de saját. Mint Bástya elvtárs a Tanú-ban, mikor Virág elé tette a narancsnak mondott citromot. Beleharapott, és “Mi ez?”, mordult fel, nagy fanyar grimaszokat vágva.

 

“Igaz, kicsit zöld, kicsit savanyú, nem is úgy néz ki, mint egy narancs, de magyar!” válaszolta Virág.

 

”Ja!” jött a reakció, és azonnal hatalmas mosolyra nyílt az utálkozó száj.

 

Valami ilyesmi a zenekar híveinek elszánt reakciója is, mikor meghallják a kigörcsölt saját számokat. A gyanútlan tömeg azonban elfordul, ha azok nem jók. És görcsölve azok nem lesznek jók. Tudom, mert nekem is volt egy halom görcs-számom eleinte. Vagyis úgy, hogy most leülök, és számot csinálok, nem nagyon jön össze semmi. Ennek ellenére, hogy számot csak úgy lehet csinálni, hogy leülök, és számot csinálok.

 

Viszont először nem árt, ha van valamiféle szöveg, ami tetszik, ami azt mondja, amit szerintem is mondania kell, ami esetleg szemtelen, humorosan fanyar, kigúnyoló, agresszív, de ami olyan jól szól, könnyű elmondani, amivel lehet játszani, fel lehet esetleg cserélni a sorokat, valamit elhagyni belőle, belevagdosni, csak úgy, játékosan. Amelyik szöveggel nem lehet játszani, merev, és pontról-pontra, az semmit nem ér. Amelyik túl bonyolult, az sem. Azt előbb-utóbb úgyis elfelejti, eltéveszti az énekes, a zenekar, a közönség pedig elveszti figyelőképességét, elfárad. Ugyanis a közönség nem zeneórára és irodalomórára ment be, hanem élvezni a csapatot, a hangulatot, és csak úgy.

 

Ne terheljük a fejét tananyaggal. Megharagszik.

 

Vagyis, ha van valami egyszerű, vagy könnyen elmondható szöveg, vagy olyan esetleg, ami mondjuk nehéz, bonyolult, de élvezi a zenekar, mert olyan izgi, akkor kezdhetjük.

 

Először el kell azt mondani, felolvasni, rácsodálkozni. Aztán mégegyszer, aztán megnézni, hogy milyen a ritmusa, van-e egyáltalán? Ha nincs, csinálni neki. Össze-vissza vagdosni, míg ki nem jön valami lüktetés. Valami lili-lala-lololó. Mint mikor a gyerekek játszanak a szavakkal a homokozóban, az ovoda udvaron. Lehet énekelgetni is. Csak kényelmesen. Arra vigyázni kell, hogy csak lazán. A dob és basszus később majd meghúzza. Meg a gitár kattyogása.

 

Legjobb ilyenkor előkapni az elektromos gitárt, benyomatni rá a trozítót, ahogy a banda szokott szólni, és most gitárral lili-lala-lololó, meg minden hülyeség. Nem kell akkordot sem fogni. Minek? Majd. Elég két hangos pengetés. Az is elég egyébként, bár ez is akkord. Csak az alapot, néhány fogással, nem variálunk. Most a szöveget megpróbáljuk énekelgetni. Nézzük, mi jön ki belőle.

 

Valami azért csak kijön. Sok nem. De nem adjuk fel, ha valóban tetszik a szöveg. Ha nem, kidobjuk. Ha valami dallam összejön, az már jó. Nem foglalkozunk vele. De az fontos, hogy minden szöveg minden sorának megvan a maga ritmusa, lüktetése. Ezt fedezzük fel.

 

Például van egy szövegem, csináltam egy dalt is rá, ez most nem érdekes, de akkor ideírom:

 

“Tarpán nincsen szerelem, Tarpán nincsen semmi sem,

  Tarpán a szó térden áll, Menekül a napsugár,

    Tarpa, tarpa, tarpa

    Isten nem így akarta,

    Tarpa, tarpa, tarpa…”

 

Az első sor: tarpán nincsen szerelem. Tatta-titte-tattata.

A második: Tarpán nincsen semmi sem. Tatta-titte tatti ta.

A harmadik: Tarpán a szó térden áll: tatta-tata-titte ta.

A negyedik: Menekül a Napsugár: Tette-titta tettita.

Refrén: Tarpa, tarpa, tarpa: tatta-tatta-tatta.

Utána: Isten nem így akarta: Titte-tettitti-tatta.

Ez hülyén hangzik, de nem tudtam másként ideírni, mármint a lüktetést.

 

Persze a legjobb, ha a vokál nyomja azt, hogy tarpa, tarpa, tarpa, és az énekes utána beénekli, hogy Isten nem így akarta. Ezt lehet ismételni néhányszor, majd a banda bevág, a dobos beüt, a gitár facsar és húz, aztán váltás a következő versszakra. Persze arra kell vigyázni, hogy a gitár erős legyen, karakteres, és ne játszon sokat. Csak amennyit kell. Ha nem játszik annyit, akkor üres a zene. Ha többet játszik, ellaposul. Ezért jó előre kidolgozni az egészet, senki nem csak úgy kapirgál, mert szétkapirgálja a számot. Az egész zenekar egyszerre szól, nincsen villogás. Igen, tudjuk, mindenki kurva jó, taps, de a zenekarnak egyetlen hangszerként kell együtt szólnia, a közönség csak ezt veszi. Zenészkörökben megy a szakmai duma, szólózás, de előadáson tilos!

 

Aki szerzi a számot, mondjuk a gitáros, vagy énekes, mindegy, az játsza el akkor együtt a gitárral. Egy kis ének is mehet már. Csak jót tesz. Bár úgy is lehet, hogy az énekes elénekelgeti, a gitáros bejön, és próbálnak ketten egy nevezőre jutni. Ez nagyon jó, de ehhez kell a teljes bizalom, nem egymáson röhögni, ha marhaságot csinál, próbálkozik, hanem kiszolgálni a másikat. Ha így összeállt valamiféle népdal-jellegű dalocska, akkor azt mostmár végigjátszani. Ha valami kijön, azaz működik, mert a rock & roll az technológia, akkor élvezni. Belelendülni, és hagy menjen. Ha elkapja a szerzőket a sung, élvezik saját találmányukat, felpörögnek tőle, akkor a zenekar többi tagja is. Nem kell idegeskedni, pillanatokon belül be fognak szállni. Kezd szólni valami. Hülyén, zörögve, tévedésekkel, leállásokkal, próbálgatásokkal, de mire vége a számnak a zenekar együtt fogja játszani. Két könnycsepp is lepereg az arcokon. Szipogás. “Hú bazmeg, ez kurva nagy, faszba, nyomjuk, na!” És ekkor elkezdődik a szám. Innen jön a kidolgozás, a felpörgetés, a zenekar élvezi, a sajátja, visít, az énekes izzad, üvölt, vezényel, a gitáros fal felé fordul, próbál egy rövid, de húzós szólót, a dobos, pörget, kiáll, döng a lábgép, a basszusos tömören, mint egy úthenger görgeti a dalt.

 

Vége. Csend. Egy pisszenés sem hallatszik. Halkan megszólal a dobos:” e jó bazmeg…jáccuk mán megin, na, beütök, négyre gyertek be…”

 

Az enekar élvezi magát, a tagokat elkapja az izgalom, egymásnak koccannak, az énekes a mikrofonállvánnyal verdesi a fejét, “jó bazdmeg, megvan, nagy, jeeeee!”

 

Bejönnek a csajok, a srácok, odatévednek a szomszéd szobából, mosolyognak, élvezik, hogy a zenekar élvezi magát, beindulnak, koncert a próbateremben. Hejj!

 

A dallam még mindig nincs kész, a szám sem teljesen, ezen mindenki dolgozik még otthon, próbálgatja, legközelebbi próbára hozza magával belőtt ötletét, és akkor összeáll egy kibaszottul sodró, dallamos, lüktető punk dal. Amit már csak elő kell adni, ami nem lesz nehéz, mert belőletek jön, benne vagytok, élvezitek, akkor is, ha a közönség elfordul, ezért a közönség visszafordul, és veletek megy. Mindenki szereti azt, ha valaki hisz magában, ha valaki izgatott a saját produktumától, ha valaki szeretei a saját dolgait előadni. Ezt már lehet élvezni. Ez már sodor mindenkit magával. Ez már innen siker. Gumicsizma, nesztek, kurvaélet!

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

füzi andrea üzente 12 éve

Mindketten izgalmasan leirtatok a dolgok menetet.Sajna nekem ebben sosem volt reszem,de klassz leht,ha kreativ es tehetseges,hasonlo erzesu es erdeklodesu tagok osszejonnek es otletelnek.Abbol tuti kijon valami fasza,foleg ha meg nemi zeneiseg is csorgedezik az ereikben.Egy biztos,mindig valami kozos otleteles a dalszerzes,nehezen kepzelem el,hogy iroasztalnal,maganyos ihles eredmenye lenne.Az csak az ilyen Szenes Ivan fele dalszerzoknel lehetett ugy...

Válasz

füzi andrea üzente 12 éve

Asszem lesz olvasnivalom.Szep reggelt.

Válasz

A témához visszacsatlakozva szeretném megemlíteni a tehetség kérdését. De asszem ezt külön tárgyalom, mert ez nem csak a zeneszerzésben, hanem mindenben lényeges. Az előadásban, a szervezésben, menedzsmentben, zenekarvezetésben, színpadi vezénylésben, átlényegülésben, színpadképességben, és ami a punkban a legfontosabb: a szuggsztivitásban. Hogy képes a zenekar előretolt embere meghipnotizálni a közönséget, a hangulatot, a rendezőket, az atyaúristent. Nem fontos az énekesnek lennie ennek a személynek. Bárki lehet, aki képes kitárulkozni, átlényegülni.
Majd legközelebb.

De Farkas Bálint barátom is rengeteget beszélhetne a menedzsmentről. Ő abban tényleg profi. Vagy a zenekarszervezésben, ügyintézésben, stb. Majd megkérem rá. Vagy itt van Vadóc, ez egy punkőrült koncerftszervező Topolyáról. Hatalmas tapasztalata van. Szólok is neki.

Válasz

Kössz Zsu a megjegyzésért. Most már akkor tudsz punk-számokat szerezni. Nem olyan nagy dolog az.

Válasz

Halióka:)
Természetesen szükség van komolyabb, elgondolkodtatóbb számokra, ami a hátsó ácsorgóknak szól, de a rock & roll mégis csak gördülés, ami elkap, és visz, azaz olyan számokat kell írni és előadni, amik cachy-k, azaz hoppsz, már el is kapnak, és repítenek. A hátsó sorok mindig a dögunalom, a hangulat megölői, akik lepukkantják a show-t. A koncertet a hangulat teszi, ez kapja el a tömeget. Ha ez nincs, semmi nincs. A többi csak magyarázat.

Ugyanaz, mint mikor bölcs öregember azt magyarázza görbebotjára támaszkodva a fiatalnak, hogy nem a külső, a belső szépség számít. Tényleg? Akkor be lehet zárni a jazz-balett tanfolyamokat, hiszen lehetsz bármekkora rusnyaság, a lelki szépséged csakis a mérvadó. Attól izgul az ellenkező nem. Vagy mégsem?

Véleményem szerint nagyon komoly szövegek és zenék is mehetnek, ha azok valahogy görgetnek magukkal. Hiszen a Pink Floydon is tömegek óbégatnak. Pedig az lassú, húhh!

Hallgattam a Detox felvételeket. Nagyon jók. Különösen a stúdió felvételek. Látok egy-két hibájukat is. Például a sor túl hosszú időnként, és bele van hadarva a sorba. Mondjuk a 4-be. Vagy a kettőbe. Ez különben megölhet egy számot. A közönség látja, hogy a zenekar nem kényelmes magával. Présel. A sort ilyenkor egyszerűen le kell vágni, a maradékot kidobni, oszt jó. Nem lényeges.
De mondom, tetszik a banda, jó. Nagyon érdekes az énekes. Rögtön megfogott, hogy éles hang, erőlködésmentes, egészen laza, mégis erős. Nem semmi. Tömör gitár, nincsenek félhülye szólók, azonban a basszus nincs eléggé kiemelve. Jó lenne, ha a gyerek nem tisztelne benneteket annyira, szemtelenebb lenne, és megütné jó felelőtlenül azt a gitárt, hagy dörömböljön. A kurva életbe!

Végezetül pedig kössz a hozzászólást, tanultam.

Válasz

Zsu Fűzfa üzente 12 éve

érdekesek ezek, én sose akartam zenét szerezni, csak hallgattam mindig, de nem is ez a lényeg, szerintem nagyon nehéz lehet összehozni egy dalt a zenekarral, sok apró dolognak kell összeállni, de ha megvan az összhang a tagok közt és mindenki megérzi a lényeget, akkor biztos remek dal születik, köszönöm ezeket a gondolatokat, jó volt olvasgatni :) és egyetértek abban, hogy a spontán jött dolgok jobban sülnek el, mint az előre eltervezett :)

Válasz

Detox Punk üzente 12 éve

Sziasztok,

Általánosságokat nem akarok írni, inkább arról pár gondolat, hogy nálunk (Detox) hogy zajlik a zeneszerzés. Azzal mindenképp egyet értek, hogy az "írok egy nótát" felbuzdulás valóban húgyszagot ad az egésznek és görcsös lesz. Olyan ez, mint amikor előre megtervezzük, hogy nagyon jól fogjuk érezni magunkat, pl egy szilveszteri buli, ami az év bulija, készülődünk napokig és nagyon jól akarjuk magunkat érezni, közben az "ugorjunk le egy sörre" behívóra sokkal maradandóbb emlékek szoktak kerekedni. Ha nagyon akarom, akkor az erős racionalitás, ami mellőzi és el is tudja fojtani a belülről való spontán és kreatív kiszakadást, ami kontrollálatlanul igazán én vagyok.
Valóban egy nóta megírása és összerakása olyan, mint egy gyermek várása és megszületése. Nálunk a legtöbb dal közös munka, tuti recept nélkül. Nin A készülő új albumra a Szüntelen küzdelem úgy született, hogy Iván (solo gitár) átküldött mindenkinek egy témát emailben. Meghallgattam és nem tudtam kikapcsolni, kb. egy óráig hallgattam a 1,5p-es témát. Majd gondolkodás nélkül elkezdtem írni és kiszakadt belőlem a szöveg. Levittem a következő próbára, ahol a többieknek tetszett, befejezetlennek tűnt, emiatt hozzáírtam, úgy ahogy az első versszakok is készültek. Most a koncerteken teszteljük a szerzeményt.
A Jó volt, fasza volt nóta, pedig onnan indult, hogy Jenőnek a dobosnak, a tipikus szójárása ez, egy hajnalig tartó tivornya után, esetleg a másnapos értékelésekben. Ezt mondogattam magamban, majd ez lett a refrén és a többi jött magától. Ezt elvittem a próbára és Jenő pár hangot lefogva a gitáron megadta az alaphangokat, majd a gitárosok egymásnak feszülve, ötletelve, mindenki egy kicsit beletéve összeraktuk. Most még csiszolgatjuk, de 95%-ban kész.
Van olyan is, pl a Pénz&Szerelem amit a bassz gitárosunk Pítör hozott komplett, szöveg zene egyben. Ahogy elkezdtük játszani, mindenkiből jöttek elő az apró ötletek, amelyeket kipróbáltunk meghallgattunk. Ha jó volt akkor maradt, ha nem akkor felejtés! Emlékszem egy 3 órás próbán csak ezt a számot játszottuk és nem untunk rá, hanem csak élveztük az alkotói szabadságot. Ami szintén fontos, hogy egy olyan elvárásmentes közegbe tudd érezni magad, ahol nyugodtan magad lehetsz.
Valóban kellenek azok a nóták, amelyeket akár fél, vagy totál részegen első hallás után énekelhetnek a koncerten az első szekcióban táncoló fiatalok, de mi szeretünk figyelni azokra is, akik hátul vannak és egy sörrel a kezükben állva értéket keresnek. Az a véleményem, hogy meg kell találni azt az egyensúlyt, ami az egyszerű szövegek és a mélyenszántó gondolatok között van.
Zenélni, alkotni, teremteni YÓ:)!

Csacse

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu